dimecres, 6 de març del 2013

A







Abans de setembre de 2010, als Països Baixos un espai podia ser okupat si duia més d'un any buit.  Olorant-se que el capitalisme entraria en recessió (diguem-los visionaris), a més de treure's el moviment okupa de sobre (es veu que feia lleig), havien ideat una llei anti-kraak (anti-okupa) que afavoria els lloguers dels espais okupats a preus populars. Els okupes van ser desallotjats amb les conseqüents protestes però aquesta gent, que són més llestos que la fam i més fenicis que naltros, van treure més suc d'aquesta corrent: un propietari lloga el seu espai a un preu assequible i accessible a algú que evita que no només fa un manteniment de l'edifici, sinó que a més evita que sigui okupat.

He triat i remenat i no me'n surto a trobar el quan i com es va proposar i posar en pràctica l'Anti-Kraak, segons em diuen nadius de Casa Nostra habitants dels Països Baixos, sembla que fa més de deu anys!!

A velocitat absurda i amb el semitisme dels Frank, apareixen més de 30 empreses que fan d'intermediàries i munten el negoci. Anti-kraak BV n'és una d'elles, mou uns 400 espais només a Amsterdam.  Així, 80 metres quadrats al centre d'aquesta ciutat, pot sortir-nos per menys de 300€.  Indignant? Plantem tenda?

La raó per la qual aquests lloguers són tan baixos és prou lògica: acostumen a ser espais amb els dies comptats, oficines a punt de ser transformades en algun altre negoci, fàbriques a punt de ser enderrocades o reutilitzades.  Oficialment amb 14 dies d'antelació, els ocupants dels espais anti-kraak són avisats i fan els paquetets i cap a un altre lloc.  El company de pis em diu que poden ser un parell de mesos, també.

El moviment (diguem-li negoci), és especialment popular entre estudiants, artistes que necessiten un estudi i també entre empreses que necessiten un espai per oficines.

Una menció especial a la Vanessa, la manresano-holandesa que m'ha aportat llum en aquesta entrada!!

4 comentaris:

  1. Roos! M'acabo d'enganxar al teu bloc. Volíem anar de vacances la Setmana Santa del 2006 i tu ens vas indicar el destí: Amsterdam. Em vaig quedar taaan penjadeta d'aquesta ciutat, que ara, tenir-te per allà un altre cop amb connexió directa via bloc (rexulo que escrius) és tot un plaer.
    Vull més lletres!

    Petonet

    ResponElimina
    Respostes
    1. Oh, quina alegria tot el que dius!! I llegir-te aquí!! Deso els peüquets que em vas fer amb molt de carinyo! Hi ha moltes guerrilleres per aquí :D Jo també me'n vaig quedar penjadeta d'aquest poble, i ara em trec l'espineta vivint una mica més d'aventura i rememorant el que hi vaig aprenent al bloc :) Una abraçada!

      Elimina
  2. al loro!! que se les saben totes!!! jo sóc un anti-krak sense pagar....mon

    ResponElimina
    Respostes
    1. Al tanto que parlaré amb els tiets perquè s'ho facin mirar i revisin el contracte no-escrit :D Fenicis TOOOOTS!!

      Elimina

Pots fer ús d'aquesta alfabetització que et caracteritza, o dibuixa un penis. Passarà pel meu sedàs, a vere què t'havies pensat...