dimarts, 12 de febrer del 2013

Be

No consideren que sigui un esport, tot i que en un dia normal els holandesos fan una mitjana de tres quilòmetres al dia en bici.  És un fet tan i tan habitual que tenen un verb que vol dir anar en bicicleta!! Fiets, és la paraula per bici, fietsen és "bicicletejar".  Fer un tomb massa gran per arribar a un punt en bicicleta és onfietsen. Les distàncies les calculen en temps de bicicletejar :)  Una de xifres:

  • Un 84% dels holandesos tenen una o més bicicletes, dels 17 milions d'habitants que hi ha se'n calculen uns 19 milions de bicicletes.  
  • Fan uns 900 quilòmetres per any!  
  • Un 47% d'aquestos trajectes són els que es fan per anar a classe o a la feina.  
  • En total s'estima que hi ha uns 20.000 quilòmetres de carril bici per aquí dalt.  

Al Principat diu que hi ha 450.000 valents que l'agafen cada dia!! Si fem la comparativa amb diversos estats pel que fa a la propietat de bicicletes per habitant:

Països Baixos 1,1
Dinamarca i Alemanya 0,8
Noruega i Suècia 0,7
Japó 0,6
Suïssa, Bèlgica, Itàlia i Estats Units 0,5
Canada, Àustria i Regne Unit 0,4
França 0,3
Estat Espanyol 0,2


I si bé aquí hi plou, hi neva, hi fa un vent huracanat o tot alhora, no és excusa per no anar en bicicleta.  Són les teves cames!!  La mare d'una companya de feina, la Leonie,  li deia de petita quan plovia: "i doncs, que no ets de sucre!!" I cap a l'escola a la bici, sota el diluvi.  I així és!

La setmana passada vaig fer vora 40 quilòmetres per ciutat, en un sol dia!!  De mitjana en faig uns 10 diaris.  Cal dir que és clar, aquesta és una terra preparada per les bicicletes, amb la seva preferència en tots el vials i els seus carrils que van per tot, tot el territori. 
Hi he vist fer autèntiques mudances a dalt la bici!!
I ben poc desnivell, exceptuant els ponts, és clar.  L'has d'agafar sí o sí i potser és un dels atractius més potents que hi trobo.  
Fas cuixetes i no gastes un ral en transport.  El perill més gran que hi ha és la velocitat a la que van per ciutat.  Fa que aguditzis els sentits i estiguis al tanto de qualsevol senyal que faci el de davant, i que et convingui senyalitzar les teves intencions a temps i amb claredat.

La primera omafiets que vaig dur, el 2005
La bicicleta més comuna, és la omafiets o bicicleta de iaia.  Pesen un colló però són dures a matar i ho aguanten pràcticament tot.  Normalment duen frens de tambor, i s'accionen fent anar els pedals cap enrere.  Per ciutat convé tenir-ne una de velleta i rovelladeta amb un bon cadenat perquè només a Àmsterdam se'n roben unes 80.000 l'any, i unes 800.000 a la resta del país.  No cal dir que les decoren amb floretes de plàstic, les pinten, les vernissen, les folren i fan molt de goig!

Una cosa que ens crida prou l'atenció als estrangers és que aquesta gent hi porten la canalla, en cadiretes al manillar, darrere o a les bicicletes bakfiets, que duen uns calaixos de fusta a davant.  Hi porten un, dos, tres xiquets, el gos i la compra!
Una bakfiets molt guarnida a Àmsterdam
A la bicicleta hi escrius missatges, truques, portes la compra, hi duus els teus trastets, hi parles amb els teus amics, companys, els dónes la mà, els fas petons, et mulles, fas cama i t'eixugues al cap d'una estona.  

Passes per canals, per dics, per carrerons de casetes inclinades, per les vies del tramvia, pels ponts, pels boscos, pels parcs, vas amb tren sense problemes i segueixes anant en bicicleta per la resta del territori.
Bakbroomerfiets carregada de gelats a Hindeloopen, Frýslan

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Pots fer ús d'aquesta alfabetització que et caracteritza, o dibuixa un penis. Passarà pel meu sedàs, a vere què t'havies pensat...