dimarts, 11 de setembre del 2012

I


La cosa va així: d'on ets?  És clar, si dius: "de Reus" ja no funciona com quan ets a Catalunya.  Llavors t'hi penses una mica perquè saps que no ets espanyola, però si dius que ets catalana, què passa?

Doncs bé, he eliminat el problema perquè la meva identitat no ha de ser cap problema.  Llavors vindrien els complexes i els menys-teniments i començaria l'anul·lació de la teva persona.  No li costa gens a un dels tants que sortosament poden  identificar el seu estat amb la seva nacionalitat.
Fa sis anys, quan estava aquí d'Erasmus, treballava en una oficina.  Un dia, vaig trobar una xapa amb la bandera espanyola a sobre la meva taula.  Em vaig esgarrifar, acostumada a ser la "polaca" a casa meva, a la meva escola.  Però resultava ser un gest amable i detallista d'un dels companys, que pensava que em faria il·lusió fer bandera de la meva identitat lligada el meu estat, al meu document d'identitat i al meu passaport.

Obria la boca a la universitat i les professores d'anglès em deien que no sabien quins exercicis havien de demanar-me per millorar la meva pronúncia perquè, OH!, la nena no té una fonètica francesa, ni espanyola, ni italiana, ni portuguesa.  El semestre passat, als cursos d'holandès, les professores em van dir textualment: "No ho hauríem dit mai que ets espanyola".   I en la barreja amb expatriats de diverses procedències, caram, els espanyols em marquen una diferència notable sense que em calgui ni obrir la boca.

Sóc catalana, coneixes Barcelona?  I la resposta és un SÍ rotundíssim en el cent per cent dels casos.  Llavors, i segons la cultureta de cadascun, la resta ve sola.  També pots referir-te a Salou per tal d'estrènyer una mica més el cercle...però vols deixar la platja, la borratxera i els models turístics desafortunats per al cap d'uns minuts.

I com que sóc de poc discutir, em fan la feina entre tots.  Que pensi en uns Països Catalans, que m'hi arreli la llengua, la història,  el caràcter, les costums, la mar...ja és cosa meva i del meu idiolecte mental.  

Relaxeu-vos, la vostra identitat només és un problema pels altres :)

Mètodes d'aprenentatge de català a la secció de
llengües de la Openbaare Bibliotheek d'Àmsterdam

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Pots fer ús d'aquesta alfabetització que et caracteritza, o dibuixa un penis. Passarà pel meu sedàs, a vere què t'havies pensat...